Víceúrovňové či vícevrstvé prostředí systému Mac OS je neuvěřitelný vopruz, vše se dá ale překonat!

Jestli se najde jediná vlastnost, která mně na systému Mac OS neuvěřitelně nasírá, pak to bude určitě jeho vícevrstvé prostředí. Vidící uživatelé si teď jistě klepou na svá čela, ale já vím, proč to zde zmiňuji.

Tato chybička mi začala neskutečně vadit právě v momentě, kdy jsem poprvé po velmi dlouhé době usedl za stůl s počítačem Windows a jeho předraženým odečítačem Jaws

Nyní se konečně začnu dostávat k jádru pudla a podstatě věci. Windows a celé jeho rozhraní obsahuje jedinou vrstvu prostředí, tedy v okamžiku můžete pracovat s jakýmkoli ovládacím prvkem, ať již se nachází v nástrojové liště či kdekoli jinde.

U Macbooku (Mac OS) se musím do každé skupiny s ovládacími prvky jako je například ovládací lišta či panel vnořit, učinit potřepný úkon s jakýmkoli ovládacím prvkem, který se na této liště nachází a následně opět vynořit a vnořit zpět do prostředí webové stránky.

Tento fakt jsem si uvědomil velmi krátce poté, co jsem se systémem Windows a odečítačem Jaws začal vyučuvat kamaráda Ráďu.

Do té doby mi to vlastně vůbec nepřišlo jako podstatné, ale faktem je, že ačkoli se zde jedná o stisk pouhých čtyř kláves, zkrátka se nemohu zbavit pocitu, že právě toto dokáže práci v tomto skvělém operačním systému velmi znechutit a především zpomalit.

Kdyby se mně někdo donedávna zeptal, bez námitek bych se nebál každému nevidomému Macbook doporučit, ovšem postupně i zde začínám sledovat limity, které jsou způsobeny špatně navrženým prostředím celého systému.

Nemějte mi to prosím za zlé, Macbooky a počítače Mac jsou skvělé stroje, na kterých bohužel pokulhává jejich operační systém.

Na druhou stranu je zde integrovaný odečítač VoiceOver, který byť není perfektní, tak neznám jiného výrobce elektroniky a především pak počítačů, které by na nevidomé uživatele myslel již od počátků a dělal své produkty plně přístupné i nevidomým uživatelům

Jedno však vím určitě, byť se toto řešení z mnoha pohledů nemusí jevit jako perfektní, tak za cenu Macbooku Air s čipem M1 Silicon 31 tisíc Kč) žádný jiný produkt, který má odečítač již integrovaný do prostředí systému nenajdete.

Odstrašující cenovka softwarového odečítače Jaws mi je svědkem. Za pouhých (ironicky řečeno) 60 tisíc Kč totiž nabídne nevidomému uživateli licenci pouze na období tří let, poté musí znovu lítat a žádat úřady, aby jim stát proplatil jednoroční aktualizaci s cenovkou činící 10 tisíc Kč.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Aplikace AlDente, aneb omezte nabíjení Macbooka na 100% a šetřete nabíjecí cykly a stárnutí baterie

Přijdou nové Apple Watch v osmém vydání s novým designem po vzoru iPhonů 12 a 13?